Ferrovia - možnosti projektování vícekolejné trati
Kategorie » téma: AutoCAD Civil 3D | Profesní plikace pro AutoCAD/CIVIL3D » Ferrovia - projektování kolejových tratí
16.11.2011 10.58 | | Komentáře: 0 komentářů | Přečteno: 15765x
Ferrovia obsahuje funkci pro vkládání železničního svršku - kolejnic, pražců a lože. Na jednokolejné trati se vloží podle zvolených parametrů najednou - automaticky.
Na vícekolejné trati je to složitější - osy mají proměnnou vzdálenost, nemusí mít shodnou výšku. Ani základní geometrie není vždy stejná.
Jak na to je tématem tohoto příspěvku.
Základní postup pro návrh VPR pro vícekolejnou trať
- Doporučujeme vložit polohu trati do PR a dále všechny trati na odpovídajích příčných řezech.
- Vložit železniční svršek do všech tratí.
- Odstranit nepotřebné bankety, spojovací čáry apod.
- Doplnit to, co chybí.
- Zaznamenat do makra.
Ferrovia má poněkud odlišnou filozofii při návrhu vzorového příčného řezu (a koridoru) než CIVIL 3D.
Vzorové příčný řezy vytváříme přímo "na místě" - zvolíme skupinu příčných řezů se stejnou geometrií a začneme skládat prvky VPR - svršek, spodek, svahy, příkopy, kóty.
Výhody:
- Je to názorné - hned vidíte jak to dopadlo.
- Je to jednodušší, než příprava šablon koridoru - zejména popisy a kótování.
- Umožňuje používání geometrických vazeb průsečíky, ořezávání, protahování, záchyt na konec nebo střed objektu.
- Umožňuje překrývání skupin PR - některé příčné řezy mohou patřit do více skupin - například do jedné pro svahování vlevo, do druhé pro svahování vpravo do třetí pro kótování.
Nevýhoda:
- obtížnější přenášení z projektu do projektu.
- objekty PR postrádají dynamiku, a je potřeba je po změnách obnouvit ručně. (ne vždy je však dynamické chování výhodné)
Ferrovia však umožňuje vytváření maker z příčných řezů.
Ta fungují dvojím způsobem:
- prostým kliknutím do hotového příčného řezu se vám do LISPovského prográmku zaznamená, jak byl udělán. Výhoda je jasná - je to jednoduché a rychlé.
- spuštěním záznamu makra v určitém stavu a jeho uložením v jiném. To je složitější, je to citlivé na výchozí stav (je třeba, abyste makro odstarovali za určitých podmínek - např. v řezu už je svršek a svah vlevo).
Můžete si však tímto postupem vytvořit stavebnici PR pro každou příležitost.
Sestavení PR pro vícekolejnou trať.
Sestavení a použití makra
Komentáře:
Tento článek zatím neobsahuje žádné komentáře.