Ferrovia - možnosti projektování vícekolejné trati

Kategorie » téma: AutoCAD Civil 3D | Profesní plikace pro AutoCAD/CIVIL3D » Ferrovia - projektování kolejových tratí

16.11.2011 10.58 | Jan Přibyl | Komentáře: 0 komentářů | Přečteno: 15776x

Ferrovia obsahuje funkci pro vkládání železničního svršku - kolejnic, pražců a lože. Na jednokolejné trati se vloží podle zvolených parametrů najednou - automaticky.

Na vícekolejné trati je to složitější - osy mají proměnnou vzdálenost, nemusí mít shodnou výšku. Ani základní geometrie není vždy stejná.

Jak na to je tématem tohoto příspěvku.

 

Základní postup pro návrh VPR pro vícekolejnou trať

- Doporučujeme vložit polohu trati do PR a dále všechny trati na odpovídajích příčných řezech.

- Vložit železniční svršek do všech tratí.

- Odstranit nepotřebné bankety, spojovací čáry apod.

- Doplnit to, co chybí.

- Zaznamenat do makra.

 

Ferrovia má poněkud odlišnou filozofii při návrhu vzorového příčného řezu (a koridoru) než CIVIL 3D.

 

Vzorové příčný řezy vytváříme přímo "na místě" - zvolíme skupinu příčných řezů se stejnou geometrií a začneme skládat prvky VPR - svršek, spodek, svahy, příkopy, kóty.

 

 Výhody:

- Je to názorné - hned vidíte jak to dopadlo.

- Je to  jednodušší, než příprava šablon koridoru - zejména popisy a kótování.

- Umožňuje používání geometrických vazeb průsečíky, ořezávání, protahování, záchyt na konec nebo střed objektu.

- Umožňuje překrývání skupin PR  - některé příčné řezy mohou patřit do více skupin - například do jedné pro svahování vlevo, do druhé pro svahování vpravo do třetí pro kótování.

 

 Nevýhoda:

- obtížnější přenášení z projektu do projektu.

- objekty PR postrádají dynamiku, a je potřeba je po změnách obnouvit ručně. (ne vždy je však dynamické chování výhodné)

 

 

Ferrovia však umožňuje vytváření maker z příčných řezů.

 

Ta fungují dvojím způsobem:

- prostým kliknutím do hotového příčného řezu se vám do LISPovského prográmku zaznamená, jak byl udělán. Výhoda je jasná - je to jednoduché a rychlé.

- spuštěním záznamu makra v určitém stavu a jeho uložením v jiném. To je složitější, je to citlivé na výchozí stav (je třeba, abyste makro odstarovali za určitých podmínek - např. v řezu už je svršek a svah vlevo).

Můžete si však tímto postupem vytvořit stavebnici PR pro každou příležitost.

 

 

 

Sestavení PR pro vícekolejnou trať.

Sestavení a použití makra

Komentáře:

Tento článek zatím neobsahuje žádné komentáře.

Přidat komentář

 *
 *
 
 *

*) Povinné položky jsou označeny hvězdičkou.